Jawapan Dato' Seri Tuan Guru Haji Hadi Awang Keatas Laporan Akhbar Al-Wathan Mesir






Sehubungan laporan akhbar pro kerajaan rejim kudeta Mesir, Al-Wathan yang mendakwa saya ialah Setiausaha Agung Antarabangsa Ikhwan Muslimin.

Saya menafikan sekeras-kerasnya dan berita ini adalah bohong dan sangat mendukacitakan. Adalah tidak munasabah saya yang duduk di timur jauh melibatkan diri secara langsung dengan apa yang berlaku di Mesir.

Kita tidak masuk campur (krisis Mesir) cuma hak asasi manusia kita sokong bukan sahaja PAS tapi parti lain di barat yang mendukung demokrasi mahu hak rakyat dikembalikan.

Mereka nak heret kita terlibat dengan Ikhwan itu adalah tidak benar kerana kegiatan Ikhwan terlibat dengan Asia Barat dan orang Asia Barat di Eropah, jadi tak munasabah nak letak saya sebagai setiausaha agung.

Ini satu berita provokasi untuk menyulitkan kita dalam hubungan antarabangsa.

Justeru itu, Saya telah hubungi rakan-rakan di Asia Barat termasuk rakan di UK untuk menafikan berita ini dan kita serah juga kepada pihak guaman untuk mengambil tindakan sewajarnya.


~sharing is caring~