CAMERON HIGHLANDS, MALAYSIA



Cameron Highlands adalah daerah yang paling kecil di Pahang yang terletak di sudut utara -barat negeri ini. Salah satu resort bukit yang paling popular di negara ini, Resort peranginan tanah tinggi ini masih mengekalkan banyak daya tarikan kampung Inggeris. Walaupun kemajuan yang besar dalam dekad yang lalu telah mengubah landskap di tanah tinggi itu , ia kekal sebagai destinasi popular bagi mereka yang ingin melarikan diri cuaca panas kawasan tanah rendah.

Sebagai domain terutamanya pertanian , anda akan mendapati banyak sayur-sayuran dan buah-buahan ladang bertitik di seluruh tanah tinggi. Cameron Highlands adalah juga pengeluar utama bunga dan teh di Malaysia. Bersedia untuk penglihatan indah ladang teh dan bunga yang cantik anda tidak akan melihat tempat lain berkembang pesat di Malaysia.

Terletak di Banjaran Titiwangsa pada kira-kira 1500 meter di atas paras laut , suhu di sini boleh jatuh kepada 16 ˚ C atau lebih rendah pada masa-masa tertentu . Cuaca di sini masih di kebanyakan 20 yang lebih rendah itu pada masa itu.

Cameron Highlands adalah terdiri daripada 4 bandar utama diikuti oleh penempatan yang lebih kecil di pelbagai lokasi. Pekan pertama dari selatan adalah Ringlet , diikuti dengan Tanah Rata , Brinchang, Kea Farm, Tringkap , Kuala Terla dan Kampung Raja.



Ringlet
Jika anda mengambil jalan lama melalui Tapah , ini adalah bandar pertama yang anda akan sampai selepas selepas 1 jam memandu di hutan hujan. Terletak di ketinggian 1,200 meter di atas paras laut , Ringlet adalah salah satu hab utama bagi pertanian tanah tinggi. Tiada apa yang banyak yang perlu dilakukan di sini untuk pelancong biasa di samping berhenti untuk bahan api ini adalah salah satu daripada bandar-bandar dengan stesen minyak. Bertam Valley yang terletak kira-kira 5km jauhnya adalah salah satu bunga dan sayur-sayuran pengeluar utama di Cameron Highlands. Hotel terdekat adalah Lakehouse yang kurang dari 5 minit memandu dari sini.

Tanah Rata
Jauh ke adalah Tanah Rata iaitu kira-kira 12 km itu (20 minit memandu) dari Ringlet. Ini adalah pusat pentadbiran Cameron Highlands di mana semua pejabat-pejabat kerajaan , hospital dan balai polis daerah terletak. Stesen bas utama juga terletak di sini dan ini adalah di mana anda akan dapat untuk mendapatkan keperluan pengangkutan anda di dalam dan keluar dari kawasan tanah tinggi diselesaikan. Kebanyakan chalet dan rumah-rumah tetamu yang terletak di sini di dalam dan sekitar Tanah Rata , Hampir semua trekking hutan dan laluan air terjun bermula sekitar Tanah Rata
Lawatan tempatan dan pemindahan boleh diperolehi daripada pengusaha pelancongan pelbagai di bandar. Pengurup wang dan internet kafe juga boleh didapati di sini. Tanah Rata akan menjadi tempat yang baik untuk menikmati tanah tinggi , terutamanya semasa hari-hari bekerja . Ia adalah lebih senyap berbanding dengan Brinchang di mana kebanyakan hotel besar dan restoran terletak.

Brinchang
Seterusnya adalah Brinchang iaitu kira-kira 4 km (10 minit memandu) dari Tanah Rata. Ini adalah di mana anda akan mendapati sebahagian besar hotel pelancong dan restoran. Pasar malam yang dibuka setiap malam Sabtu dan pada hari cuti , ciri-ciri semua jenis sayur-sayuran , bunga, buah-buahan dan produk-produk lain di tanah tinggi itu . Tempat ini boleh benar-benar sesak pada hujung minggu dan musim cuti. Kesesakan lalu lintas dan masalah tempat letak kereta boleh mimpi ngeri pada masa ini. Seterusnya untuk Ringlet , ini adalah satu-satunya bandar lain dengan stesen minyak jadi menyimpan tangki minyak anda di cek.

Kea Farm, Tringkap , Kuala Terla & Kampung Raja
Beyond Brinchang , jalan membawa kepada sepanjang jalan ke Blue Valley. Kebanyakan tempat-tempat pelancongan yang terletak di sekitar laluan ini. Ini adalah di mana anda akan mencari pasaran , ladang sayur-sayuran, taman-taman bunga , taman-taman dan taman-taman lebah rama-rama. Jalan juga cawangan keluar ke Sungai Palas ladang teh dari sini di mana anda boleh melawat kilang atau mempunyai secawan teh sambil menikmati pemandangan yang menakjubkan dari perladangan.


Jika anda terus di jalan utama menuju ke utara , ia akan menjadi bukit dari Kea Farm dan seterusnya. Anda akan melihat sayur-sayuran ladang sepanjang jalan dari sini ke Tringkap dan seterusnya. Tringkap adalah masyarakat pertanian kecil di mana anda boleh menemui gerai-gerai di sepanjang jalan menjual hasil tempatan . Lima belas minit adalah Kuala Terla , satu lagi komuniti pertanian kecil . Kampung Raja adalah bandar terakhir pada peta. Sejak pembukaan jalan Simpang Pulai , bandar ini telah menjadi pintu masuk ke kawasan tanah tinggi dari utara. Dari sini, anda boleh menuju barat ke Ipoh atau timur ke Gua Musang di Kelantan.